Osiągnięcia rozwojowe sześciolatków

STANDARD I: ROZWÓJ SAMODZIELNOŚCI I PORZĄDKU

WSKAŹNIKI:

  • pomaga innym dzieciom w czynnościach samoobsługowych
  • w pełni samodzielnie rozbiera się i ubiera (np. przed i po gimnastyce korekcyjnej)
  • utrzymuje w porządku swoje ubranie
  • potrafi zasznurować buty, zapiąć suwak w kurtce
  • samodzielnie dba o wygląd zewnętrzny

STANDARD II: ROZWÓJ RUCHOWY

WSKAŹNIKI:

  • prawidłowy chwyt ołówka, kredki
  • posiada orientację w schemacie własnego ciała (także części stawowe: ramię, kolano, łokieć, biodro)
  • potrafi wykonać ćwiczenia angażujące koordynację dynamiczną
  • potrafi połączyć rytmiczny bieg ze skokiem
  • zachowuje prawidłowy kierunek rysowania linii poziomych, pionowych i kół

STANDARD III: ROZWÓJ PERCEPCJI WZROKOWEJ – PRZYGOTOWANIE DO NAUKI PISANIA

WSKAŹNIKI:

  • w rysunkach dowolnych występują formy dekoracyjne – gięte i płynne
  • potrafi dokańczać szlaczek wg wzoru
  • odwzorowuje litery drukowane
  • potrafi napisać swoje imię
  • bez odrywania ręki i nie przekraczając linii rysuje „drogę” w labiryncie

STANDARD IV: ROZWÓJ PERCEPCJI SŁUCHOWEJ – PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA

WSKAŹNIKI:

  • dokonuje analizy głoskowej wyrazów trzy i czteroliterowych
  • dokonuje syntezy wyrazów trzy i czteroliterowych
  • potrafi wymienić dni tygodnia
  • wyodrębnia wygłos w krótkich wyrazach
  • wyodrębnia śródgłos w krótkich wyrazach

STANDARD V: ROZWÓJ MOWY

WSKAŹNIKI:

  • płynność mowy – wypowiada się swobodnie na różne tematy używając pojęć abstrakcyjnych
  • poprawnie formułuje pytania i skomplikowane prośby
  • tworząc opowiadania buduje ciąg powiązanych zdarzeń z udziałem tych samych bohaterów, ukazując zawarte w nich relacje
  • rozumie złożone polecenia kierowane do grupy
  • zdania złożone buduje na ogół poprawnie

STANDARD VI: ROZWÓJ PROCESÓW POZNAWCZYCH – MYŚLENIE, PAMIĘĆ, KONCENTRACJA UWAGI

WSKAŹNIKI:

  • jest zainteresowany miarami upływu czasu – zegarem kalendarzem
  • potrafi skoncentrować się na zajęciach na około 50 minut
  • potrafi zapamiętać 4-5 liczb
  • prawidłowo buduje historyjki obrazkowe na podstawie 3-4 elementów
  • uwzględnia więcej niż jeden atrybut w tworzeniu zbioru przedmiotów np. niebieskie i duże kwadraty porządkuje w jeden zbiór, natomiast małe i czerwone w drugi

STANDARD VII: PRZYGOTOWANIE DO NAUKI MATEMATYKI

WSKAŹNIKI:

  • potrafi porównać liczebność zbiorów przez łączenie w pary i liczenie
  • potrafi ustalić stałość ilości elementów w zbiorze przy obserwowanych zmianach
  • potrafi porządkować elementy zbioru, aby stworzyć konsekwentną serię (patyczki, paski papieru)
  • poprawnie posługuje się nazwami figur geometrycznych
  • rozpoznaje cyfry oznaczające od O do 10 i znak matematyczne typu <, >

STANDARD VIII: ROZWÓJ SPOŁECZNO-EMOCJONALNY

WSKAŹNIKI:

  • w kontaktach z grupą rówieśniczą preferuje zabawy wspólne i zespołowe
  • w sytuacjach trudnych podejmuje działania ukierunkowane na pokonanie przeszkody
  • przejawia zachowania empatyczne
  • dotrzymuje obietnic i umów, podporządkowuje się normom ustalonym w grupie
  • potrafi zapanować nad gwałtownym ujawnianiem przeżywanych emocji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *